Regionalna Organizacja Pracodawców

STATUT

REGIONALNA ORGANIZACJA PRACODAWCÓW

Z SIEDZIBĄ W CZĘSTOCHOWIE

tekst jednolity na dzień 01.03.2007r.


Rozdział I


PRZEPISY OGÓLNE


§ 1

Organizacja nosi nazwę:

Regionalna Organizacja Pracodawców z siedzibą w Częstochowie.

Dla potrzeb niniejszego statutu zwana jest dalej „Organizacją”.


§ 2

1. Terenem działania Organizacji jest Rzeczypospolita Polska.

2. Siedzibą Organizacji jest miasto Częstochowa.

3. Organizacja działa na podstawie ustawy z dnia 5 kwietnia 1991r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. nr 55 poz. 235 z późniejszymi zmianami).


§ 3

Organizacja może przystępować do federacji i konfederacji związków i organizacji pracodawców.


§ 4

1. Organizacja ma osobowość prawną

2. Organizacja jest samorządna i niezależna w swojej działalności statutowej od organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego oraz innych organizacji.


§5

Organizacja może prowadzić działalność gospodarczą – jej efekty służą realizacji celów statutowych.


§6

Organizacja może prowadzić działalność wydawniczą.



Rozdział II


CELE I FORMY DZIAŁANIA


§ 7

Zadaniem Organizacji jest promowanie postaw sprzyjających przedsiębiorczości i rozwojowi kultury organizacyjnej, prowadzenie działań polegających na rozpowszechnianiu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej i podstawowych barierach hamujących rozwój przedsiębiorczości, propagowanie rozwiązań sprzyjających budowie partnerskich relacji pracownik – pracodawca w przedsiębiorstwach. Organizacja udziela pomocy merytorycznej, w tym prawnej, swym członkom. Organizacja prowadzi działalność charytatywną oraz wspiera aspiracje edukacyjne osób znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej. Organizacja angażuje się w prace nad tworzeniem Regionalnego Samorządu Gospodarczego.


Organizacja w swych działaniach realizuje w szczególności:

1. Prowadzenie rokowań zbiorowych, zawieranie układów zbiorowych pracy i innych porozumień, współdziałanie w utrzymaniu spokoju społecznego,

2 Opiniowanie założeń oraz projektów ustaw i aktów wykonawczych do tych ustaw celem tworzenia optymalnych warunków rozwoju sektora gospodarczego,

3. Reprezentowanie społeczności pracodawców w komisjach i zespołach problemowych, powoływanych na różnych szczeblach władzy administracji państwowej i samorządowej dla usuwania przeszkód w rozwoju przedsiębiorczości.

4. Podejmowanie inicjatyw mających na celu racjonalizację wysokości podatków, ceł, oprocentowania kredytów, a w szczególności zapobiegania nadmiernej ingerencji państwa w system fiskalny.

5. Prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach spornych pomiędzy członkami Organizacji a instytucjami państwowymi, samorządowymi, związkami zawodowymi,

6. Prowadzenie doradztwa prawnego, organizacyjnego oraz działalności szkoleniowej na rzecz członków.

7. Prowadzenie badań rynku, doradztwa ekonomicznego, gromadzenie i rozpowszechnianie informacji z zakresu prawa, ekonomii i organizacji.

8. Udzielanie pomocy w nawiązywaniu kooperacji, wymiany towarowej, usług, kojarzenia partnerów, zdobywania rynku.

9. Współdziałanie z federacją i konfederacją pracodawców w ramach ich statutów.

10. Prowadzenie Arbitrażu Gospodarczego

11. Uczestnictwo w programach na rzecz pozyskiwania środków z UE.


Rozdział III


CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI


§ 8

1. Członkiem Organizacji może być osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna, która stale lub okresowo zatrudnia pracowników lub wykonuje działalność gospodarczą na swój rachunek a siedziba, zakład lub działalność gospodarcza prowadzona jest na terenie działania Organizacji.

2. Członkiem honorowym Organizacji może być osoba fizyczna, która szczególnie przyczyniła się do rozwoju ruchu pracodawców.

3. Uchwałę o nadaniu członkostwa honorowego podejmuje Zarząd Organizacji.


§ 9

O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd Organizacji na pisemny wniosek pracodawcy. W razie odmowy przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Zgromadzenia

Ogólnego członków.


§ 10

1. Członkowie Organizacji mają prawo:

a) do korzystania z wszelkich uprawnień wynikających z przynależności do Organizacji w szczególności do korzystania z wszelkich form pomocy oferowanej przez Organizację.

b) do dostępu i korzystania z informacji o działalności Organizacji.

2. Członkom przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.


§ 11

Członkowie Organizacji są zobowiązani

a) przestrzegać Statutu i stosować się do uchwał podejmowanych przez organy Organizacji,

b) opłacać terminowo składki,

c) wspierać Organizację w wykonywaniu zadań statutowych.


§ 12

Członkostwo ustaje w przypadku:

a) wypowiedzenia członkostwa.

b) rozwiązania Organizacji

c) wykluczenia z Organizacji uchwałą 2/3 głosów obecnych członków na Zebraniu

Ogólnym w razie rażącego naruszenia postanowień Statutu i uchwał organów Organizacji.


Rozdział IV


ORGANY ORGANIZACJI


§ 13

Organami Organizacji są:

a) Zebranie Ogólne członków,

b) Zarząd,

c) Komisja Rewizyjna.


§ 14

O ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały organów Organizacji podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania w I terminie lub zwykłą większością głosów w II terminie bez względu na ilość zebranych o ile termin został określony w zawiadomieniu.


§ 15

1. Zarządowi i Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo kooptowania członków w razie konieczności uzupełniania składu organów w czasie trwania kadencji do 1/3 składu.

2. Nie można być jednocześnie członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.


§ 16

1. Zebranie Ogólne członków jest najwyższym organem Organizacji .

2. Zebranie Ogólne zwoływane jest przez przewodniczącego Zarządu. Zawiadomienie o Zebraniu Ogólnym powinno być doręczone co najmniej na 2 tygodnie przed terminem Zebrania, z podaniem porządku obrad.


§ 17

1. Nadzwyczajne Zebranie Ogólne członków Organizacji może być zwołane przez Zarząd Związku według jego uznania.

2. Zarząd jest zobowiązany do zwołania nadzwyczajnego Zebrania Ogólnego na pisemny wniosek co najmniej 20 % członków Organizacji.




§ 18

1. Zebranie Ogólne jest kompetentne we wszystkich sprawach tyczących Organizacji a niezastrzeżonych dla innych organów a w szczególności:

1) uchwalenie programów działania Organizacji,

2) wybór Zarządu,

3) wybór Komisji Rewizyjnej

4) przyjęcie budżetu,

5) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej

6) udzielenie absolutorium dla Zarządu,

7) uchwalenie i zmiana Statutu,

8) rozwiązanie Organizacji,

9) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia członka

10) uchwała w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Organizacji może być podjęta przez Zebranie Ogólne większością 2/3 głosów, przy obecności 2/3 liczby członków w I terminie lub zwykłą większością głosów w II terminie bez względu na ilość obecnych.


§ 19

1. Zarząd kieruje bieżącą działalnością Organizacji.

2. Zarząd Organizacji składa się z członków wybranych przez Zebranie Ogólne w ilości określonej przez Zebranie Ogólne, nie mniej niż 5.

3. Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego.

4. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.

5. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 1 raz na 2 miesiące.


§ 20

Do kompetencji Zarządu należy:

1. Zarządzanie zasobami Organizacji,

2. Prowadzenie negocjacji z pracownikami i ich organizacjami na temat układów zbiorowych pracy i innych porozumień, uczestnictwo w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy,

3. Uchwalenie regulaminów wewnętrznych dotyczących organizacji pracy, finansów,

4. 1. Do zaciągania zobowiązań majątkowych o wartości przekraczającej 3000 złotych wymagane jest współdziałanie Przewodniczącego Zarządu z innymi członkami Zarządu.

2. Do zaciągania zobowiązań majątkowych do wartości 3000 złotych, wymagane jest oświadczenie woli Przewodniczącego Zarządu, lub łącznie oświadczenie woli dwóch członków Zarządu.

3. We wszystkich sprawach, oświadczenie woli w imieniu Organizacji może złożyć każdy z członków Zarządu.

5. Powoływanie i Odwoływanie Dyrektora Biura Organizacji.

6. Ustalanie wysokości składek członkowskich.

7. Okresowe zmniejszenie wysokości składki na pisemny wniosek zainteresowanego.

8. W uzasadnionych przypadkach odstąpienie od naliczania składki.

9. Wybór delegatów do federacji i konfederacji pracodawców.


§ 21

1. Biurem Organizacji kieruje jego Dyrektor.

2. Jego kompetencje i zadania określa Zarząd


§ 22

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Organizacji.

2. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3 członków wybieranych przez Zgromadzenie Ogólne członków.

3. Na pierwszym posiedzeniu członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego.


§ 23

1. Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądać wyjaśnień.

2. Komisja Rewizyjna składa sprawozdania i wnioskuje o udzielenie absolutorium dla członków Zarządu Organizacji na Zebraniu Ogólnym.

3. Komisja Rewizyjna może zgłaszać wniosek o odwołanie członka Zarządu do Zebrania Ogólnego członków.


§ 24

1. W celu pełniejszej realizacji zadań Organizacji mogą być tworzone na mocy uchwały Zarządu branżowe i inne celowe grupy robocze i specjalistyczne.

2. Kierownictwo grupy obejmuje wybrany przez nią członek Organizacji.





Rozdział V


MAJĄTEK ORGANIZACJI


§ 25

1. Majątek Organizacji powstaje:

a) ze składek członkowskich

b) ze spadków,

c) z darowizn, zapisów i z dotacji przeznaczonych na działalność statutową

d) z własnej działalności i dochodów z majątku Organizacji.

2. Zasady gospodarki finansowej Organizacji określają regulaminy uchwalone przez Zebranie Ogólne.


§ 26

1. Organizacja może tworzyć fundusz ryzyka na pokrycie kosztów wynikających z prowadzenia przez pracodawcę sporów zbiorowych lub fundusze celowe.

2. O wykorzystaniu środków funduszu decyduje Zarząd większością 2/3 głosów.


§ 27

Uchwała w sprawie likwidacji Organizacji musi zawierać określenie sposobu jej likwidacji oraz cel, na jaki ma być użyty majątek Organizacji.